TUNTUTAN MINYAK BERTAM : KANUN TANAH NEGARA YANG PERLU RAKYAT TAHU
Cari Buku Ini dan Baca Baru Faham Apa itu Royalti? |
FAQ: Menjawab Persoalan Mengenai Royalti Minyak
1.
Pakatan Rakyat mahupun
penyokongnya selalu memberi label kepada kerajaan pusat yan g dikuasai Barisan
Nasional. Diantara label yang sering diberikan adalah “merampas hak rakyat”,
“zalim”,”mencuri” dan pelbagai label yang lain.
2.
Apabila ditanya apakah
bukti yang menunjukkan Kerajaan BN ini “zalim” atau “merampas hak rakyat”,
diantara jawapan yang diberikan adalah merujuk kpd isu royalty minyak Kelantan
yang kononnya dirampas oleh kerajaan pusat.
3.
Dakwaan dan tohmahan
ini dibuat dan disebarkan dan disertakan dengan fakta-fakta sekerat sehingga
banyak pihak yang tertipu dan terpedaya. Malah ada yang bergelar ustaz pun
terpedaya dan turut sama menyebarkan kecaman-kecaman serupa tanpa berfikir dan
mencari kebenaran
4.
Blog ini, semenjak
awal kemunculannya telah menekankan betapa pentingnya setiap individu mencari
kebenaran sebelum percaya dengan segala dakwaan terutama apabila ianya datang
dari orang politik. Ini kerana sesetengah pihak gemar mewujudkan persepsi negative
yang membawa kepada politik kebencian.
5.
Kembali kepada isu
royalty minyak. Mari kita lihat satu persatu dakwaan mereka dan kita bandingkan
dengan fakta kebenaran. Dakwaan-dakwaan ini saya petik daripada NGO Gerakan
Bertindak Kembalikan Royalti Rakyat (GEGAR) dan beberapa media/blog
pro-pembangkang.
Dakwaan 1
Akta Kemajuan Petroleum 1974 dibentuk di Parlimen menggantikan Odinan Darurat 1969. Seksyen 13 (1) Akta Darurat Kuasa-kuasa Perlu 79 telah pun memansuhkan penggunaaan pemakaian ordinan darurat kuasa-kuasa perlu 1969 dan oleh itu ordinan tersebut adalah tidak relevan.
Jawapan
1.
Ordinan Darurat 1969
tidak pernah dimansuhkan sehinggalah pada 24 November 2011. Ini lanjutan
daripada pengumuman PM bahawa beberapa proklamasi darurat termasuk yang berkaitan
dengan Akta ISA akan dimansuhkan. Oleh itu pada 24 November 2011 dan 20
December 2011, ordinan darurat tersebut telah dimansuhkan oleh Dewan Rakyat dan
Dewan Negara. Sehubungan dengan itu, Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) no.7,
1969 yang menjelaskan pensempadanan wilayah perairan (territorial waters) juga
tidak sah dalam masa 6 bulan dari tarikh pemansuhan ordinan ini kecuali
sekiranya sesuatu dilakukan sebelum tamat tempoh ini.
2.
Lanjutan daripda
pemansuhan ordinan ini, pada 18 June 2012, YDP Agong berkenan meluluskan AKTA
750 (Territorial Sea Act 2012) dan di gazetkan pada 22 June 2012.
3.
Perhatikan, bahawa
Akta 750 ini diluluskan sebelum berakhirnya tempoh 6 bulan berkuatkuasanya
pemansuhan ordinan darurat 1969.
4.
Akta 750, berkenaan
dengan `territorial waters’ juga menulis perkara yang sama seperti didalam
ordinan darurat 1969. Rujuk Rajah 1
5.
Kenapa
akta ini penting ? Ini
kerana, akta ini menerangkan berkenaan apa yang dimaksudkan oleh territorial
waters seperti yang terkandung dalam Kanun Tanah Negara 1965.
6.
Kenapa
perlu rujuk Kanun Tanah Negara ? Ini kerana, Kanun Tanah Negara menjelaskan berkenaan
`Tanah Negeri’ yang tidak terdapat dalam Akta Petroleum 1974.
7.
Bukankah
Akta Petroleum 1974 dah cukup? Akta Petroleum 1974 adalah hanya untuk penyerahan hak eksplorasi,eksploitasi
dan carigali kepada Petronas.Sebagaimana Malaysia memberikan hak tersebut
kepada Petronas, demikian jugalah kerajaan negeri memberi hak eksplorasi dan
carigali kepada Petronas (tanpa boleh batal).
8.
Bukankah
penyerahan hak oleh kerajaan negeri bermakna hak tersebut pada asalnya adalah
hak kerajaan negeri dan Petronas diminta membayar tunai? Hak yang diberikan oleh kerajaan negeri
adalah kawasan yang merupakan hak kerajaan negeri atau sempadan yang dimiliki
oleh negeri. Untuk kawasan yang bukan hak kerajaan negeri, hak kepada Petronas
diberikan oleh Kerajaan Pusat.
9.
Macam
mana nak tahu hak wilayah kerajaan negeri?Hak kerajaan negeri termaktub dibawah Kanun Tanah Negara 1965.
Sila rujuk definasi `Tanah Negeri' pada rajah 2.
Rajah
1: Sebahagian daripada Akta 750 Territorial Sea Act 2012
yang menggantikan Ordinan Darurat 1969 berkaitan 'Territorial Waters' |
Definasi `Tanah Negeri' berdasarkan Kanun
Tanah Negara 1965
Sila perhatikan ayat yang di `bold’ kan. Ianya tertulis
territorial waters. Penjelasan mengenai `territorial waters’ ini dirujuk kepada
Ordinan Darurat 1969 (sebelum pemansuhan) dan akta 750(selepas pemansuhan)
seperti yang dijelaskan diatas.
Kesimpulan untuk dakwaan ini
·
Ordinan Darurat 1969
tidak dimansuhkan sehinggalah pada November 2011 dan untuk undang-undang
mengenai `territorial waters’, ianya digantikan oleh Akta 750 yang digazetkan
pada Jun 2012
·
Akta Petroleum adalah
penyerahan hak oleh Kerajaan Malaysia dan Negeri-negeri kpd Petronas untuk
operasi eksplorasi dan carigali.
·
Hak milik negeri
adalah kawasan didalam sempadan negeri yang merangkumi perairan wilayah yang
bermaksud jaraknya yang tidak melebihi 3 batu nautika daripada paras surut air.
Dakwaan 2
Pada 9 Mei 1975 - Kerajaan Negeri Kelantan telah menandatangani
Perjanjian di bawah akta 144 Petroleum Development Act 1974. Perjanjian
tersebut bertajuk, “Grants of Rights, Powers, Liberties and Privileges in
respect of Petroleum”. Beberapa buah negeri telah menandatangi perjanjian
dengan PETRONAS dan Kerajaan Malaysia menyerahkan hak mereka dengan PETRONAS
dijanjikan akan membayar sebanyak 5% secara tunai dari hasil Petroleum dan Gas
Asli terus kepada Negeri-Negeri tersebut.
Jawapan
1.
Seperti yang
diterangkan diatas, perjanjian dibawah Akta Petroleum 1974 (akta 144) adalah
untuk Malaysia dan negeri-negeri menyerahkan hak eksplorasi dan mencarigali
kepada Petronas.
2.
Tidak ada disebut
perkataan royalti didalam akta ini.Yang disebut adalah `bayaran tunai’ kepada
negeri. Bayaran ini diberikan sekiranya eksplorasi dan carigali ini berlaku
di pantai (onshore) atau dilluar pantai (offshore).
Rujuk petikan perjanjian pada rajah 3. Perhatikan perkataan pantai dan diluar
pantai.
3. Sebagai balasan, Petronas perlulah memberi bayaran tunai (cash payment) yang mempunyai nilai yang sama dengan 5% hasil minyak yang didapati dan dijual oleh Petronas. Perjanjian yang dibuat pada Mei 1975 ini adalah seperti rajah dibawah.
4.
Berdasarkan perjanjian ini, Petronas akan memberi bayaran tunai SEKIRANYA
minyak didapati di negeri Kelantan. Oleh itu, perkara pertama yang perlu
dilakukan adalah memastikan samada minyak tersebut berada di negeri Kelantan
atau tidak. Untuk itu, had sempadan negeri perlu ditentukan. Sempadan negeri
ini boleh dilihat melalui Kanun Tanah Negara.
Dakwaan 3
Jarak 150km dari Kota Bharu ke kawasan pengeluaran minyak &
gas di JDA tetapi paip menyalurkan minyak didaratkan ke Songla yang jaraknya
260km dari JDA (beza 110km) - Penafian HAK Kelantan buat kali pertama!
Jawapan
1.
JDA adalah kawasan
usahasama antara Kerajaan Malaysia dengan kerajaan Negara Lain, sebgai contoh
kerajaan Thailand. Pemilihan tempat pendaratan minyak untuk kawasan yang
dikongsi bersama perlulah mempunyai kesepakatan ataupun `win-win
situation’.Ianya adalah melibatkan hubungan antara dua Negara iaitu Malaysia
dan Thailand, oleh itu dalam hubungan dua hala antara dua Negara, pendekatan
yang membawa kepada usahasama dua Negara perlu diutamakan.
Dakwaan 4
Sekali lagi hak Negeri Kelantan ingin dinafikan oleh Kerajaan
Persekutuan dengan mendaratkan minyak Kelantan ke Terengganu.
Jawapan
1.
Minyak tersebut bukan
hak Negeri Kelantan mahupun Negeri Terengganu. Sila rujuk jawapan diatas.
2.
Petronas adalah sebuah
entity perniagaan dan sebagai sebuah Syarikat yang besar dan mempunyai
keupayaan menjalankan perniagaan dengan begitu cemerlang sudah tentu memilih
jalan yang boleh membawa keuntungan kepada mereka. Mustahil, Petronas akan
memilih pendekatan yang membawa kerugian. Sudah semestinya, pemilihan tempat
untuk pendaratan minyak telah mengambil kira kesemua kos-kos yang terlibat
diantara membangunkan satu tempat pendaratan baru beserta dengan kerja-kerja
pemasangan paip dengan hanya membuat pemasangan paip yang sedikit panjang
tetapi dapat mengoptimumkan penggunaan pusat pendaratan dan pemprosesan di
Terengganu. Banyak factor dan kos yang akan terlibat samada secara langsung
atau tidak langsung sekiranya satu tempat pendaratan baru perlu dibina atau
ditambahbaik.
3.
Blog ini percaya,
Petronas mempunyai kepakaran mereka dalam merancang operasi carigali dan
pemprosesan minyak.
Dakwaan-dakwaan lain (diambill dari blog/media pembangkang)
Dakwaan 5
Kenapa Terengganu mendapat royalty sedangkan jarak tempat
carigali minyak adalah jauh dari 3 batu nautica?
Jawapan
Terengganu sama seperti Kelantan tiada hak keatas minyak yang
dijumpai kerana ianya bukan hak milik kerajaan negeri. Pemberian royalty kepada
Terengganu adalah Ihsan dari PM dan samada ianya ditermakan sebagai royalty
ataupun wang ehsan, kedua-duanya adalah ehsan PM kerana minyak yang dijumpai
bukan milik Terengganu. Inilah sebabnya pada tahun 1999, bayaran royalty kepada
Terengganu ditukar namanya kepada wang Ehsan kerana ianya hendak disalurkan
secara terus kepada rakyat Terengganu dan bukan kepada Kerajaan Negeri.
Diantara alasan yang diberikan adalah dikhuatiri, Kerajaan Negeri akan
menggunakan wang ini untuk tujuan parti politik dan bukannya untuk rakyat
Terengganu. Bayaran yang dibuat melalui JPP akan bergantung kepada projek-projek
keperluan rakyat.Sebarang projek yang ingin dibuat oleh Kerajaan Negeri untuk
kebaikan rakyat Terengganu boleh mendapatkan wang ehsan ini melalui JPP.
Kerajaan Persekutuan mempunyai kuasa merubah bayaran tunai ini adalah kerana
minyak yang dijumpai itu adalah hak milik kerajaan Persekutuan dan bukannya
kerajaan negeri.
Kerajaan Kelantan juga mendapat wang ehsan seperti mana yang
didapati oleh Kerajaan Terengganu.
Dakwaan 6
Kenapa Sabah dan Sarawak mendapat royalty?
Jawapan
Kerajaan Negeri Sabah dan Sarawak telah sedia mempunyai kedudukan
tersendiri terhadap hak royalti melalui kuatkuasa perjanjian serta perundangan-perundangan
yang memberi hak ke atas kawasan pelantar benua.
Hak kedua-dua negeri ke atas kawasan pelantar benua termaktub di
dalam “North Borneo (Alteration of Boundaries) Order in Council 1954” dan
“Sarawak (Alteration of Boundaries) Order in Council 1954]”.
Ia merupakan sejarah dan hak istimewa yang diiktiraf semasa
menyertai Malaysia pada tahun 1963.
Sebagaimana yang termaktub Di dalam Perlembagaan
Persekutuan, perkiraan bayaran kepada Sabah dan Sarawak mengambil kira
duti import, duti eksais, duti eksport petroleum kepada Sabah dan Sarawak serta
hasil perlombongan galian semulajadi.
Ini adalah jaminan kelayakan yang diterima oleh Negeri Sabah dan
Sarawak, yang tidak ada di negeri-negeri Semenanjung.
Soalan tambahan
1. Apakah Pimpinan Pakatan Rakyat sedar akan system
Perundangan yang berkaitan dengan Royalti ini?
Blog ini berpendapat,
Dato’ Seri Anwar Ibrahim tahu bahawasanya, kalau berasaskan kebenaran fakta dan
perundangan, mereka tiada hak keatas hasil minyak ini. Oleh kerana itulah Anwar
Ibrahim telah cuba untuk membuat pindaan terhadap Akta Petroleum 1974 pada
tahun 2009 dengan memasukkan kenyataan dibawah pada seksyen 10 akta tersebut :-
Beliau mahu meminda dan membuat takrifan baru pada perkataan
`diluar pantai’ agar ianya menjadi hak milik kerajaan negeri. Untuk pengetahuan
pembaca, Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) adalah kawasan perairan milik Negara yang
berada di wilayah perairan di luar 12 batu nautical sehingga ke 200 batu
nautica (sila rujuk United Nation Convention).
Ini menunjukkan bahawa belia sedar tanpa pindaan pada perkataan
di luar pantai seperti diatas, ianya bukanlah milik negeri tetapi ianya adalah
milik kerajaan Persekutuan.
Ini juga membuktikan bahawa tindakan yang dibuat oleh Kerajaan
Persekutuan adalah berasaskan kepada undang-undang dan tidak pernah berniat
jahat.
2. Apakah penyelesaian kepada kemelut ini
Bagi pendapat blog ini, perkara pertama yang perlu difahami oleh
seluruh rakyat adalah, pentingnya untuk kita mengutamakan kebenaran daripada
politik. Sekiranya fakta dan kebenaran diutamakan, tidak akan timbul cubaan
untuk menjadikannya isu politik yang dipergunakan oleh kelompok-kelompok
tertentu untuk menimbulkan kebencian rakyat. Ini semua dilakukan demi survival
politik mereka.
Sekiranya kita mengutamakan kebenaran dan tidak terpedaya dengan
hasutan,penipuan dan fitnah yang cuba dilemparkan kepada Kerajaan Persekutuan
maka InsyaAllah kita akan faham kedudukan sebenar isu ini dan dapat berfikir
dengan lebih rasional.
Blog ini juga berpendapat, sekiranya kerajaan Negeri Kelantan memahami
isu ini dari sudut perundangan dan mereka faham bahawa mereka tiada hak keatas
minyak tersebut, pendekatan secara rundingan boleh dibuat dengan Kerajaan
Persekutuan. Sekiranya Kerajaan Negeri berunding dengan cara baik kepada
Kerajaan Pusat dan memohon agar dinaikkan sumbangan atau peruntukan daripada
hasil minyak ini, blog ini percaya, Kerajaan Pusat bersedia menimbangkannya.
Mungkin sekiranya dibincang dengan baik, Kerajaan Kelantan akan mendapat
sumbangan bayaran tunai dengan jumlah yang lebih besar.
Malangnya, mungkin akibat dihasut oleh kelompok tertentu,
Kerajaan Negeri bersikap angkuh dan kasar, melemparkan pelbagai tuduhan
sehingga sanggup mendoakan “pecah perut” dan sebagainya sedangkan mereka tidak
sedar bahawa mereka berada di pihak yang salah. Sekiranya mereka mengetepikan
politik dan mengutamakan kebenaran, blog ini percaya keputusan yang memberi
kebaikan kepada semua pihak dapat dicapai.
No comments