LPT 2 : Kerajaan Negeri Sedia Tanggung KOS Penempatan Anggota JPAM

Statistik Kemalangan Lebuh Raya Pantai Timur 2 (Lpt 2) yang telah direkodkan oleh Lembaga Lebuh Raya Malaysia (LLM) dan Jabatan Kerja Raya (JKR) hari ini mengeluarka senarai penuh statistic kejadian pada Januari hingga Oktober 2015.

Didapati sebanyak 755 kes yang telah direkodkan dan punca atau penyebab kemalangan berlaku di LPT 2 dalam tempoh 10 bulan ini sepertimana berikut :

1. Kes Laju Dan Terbabas - 338 
2. Laju Dan Langgar Belakang - 67 
3. Laju Dan Bergesel - 32 
4. Mengantuk Dan Langgar Belakang - 53 
5. Mengantuk Dan Terbabas - 35 
6. Tayar Pancit / Tayar Pecah - 39 
7. Langgar Lembu - 41 
8. Langgar Kerbau  - 15 
9. Binatang Liar - 51 
10. Lintasan Air/Lopak Air - 70 
11. Langgar Objek Dalam Jalan - 6 
12. Berhenti Lorong Kecemasan - 1 
13. Angin Lintang - 5 
14. Jalan Licin - 1 
15. Mengundur - 1 

Disamping itu pengguna LPT 2 dinasihatkan agar mengikut peraturan yang telah ditetapkan bagi menggelak kejadian yang tidak diingini berlaku lagi.

Sementara itu  Yab Dato’ Seri Ahmad Razif Abd Rahman, Menteri Besar Terengganu berkata kerajaan negeri menetapkan tiga langkah segera bagi mencegah kemalangan maut  dan juga di Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT2).

Kerajaan negeri sedia memohon untuk menempatkan anggota Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) bagi membolehkan rawatan awal kepada mangsa yang terlibat kemalangan dan segala kos  akan di tanggung oleh kerajaan negeri Terengganu. 

Menurut Razif lagi kerajaan juga akan memperbanyakkan papan tanda amaran di beberapa lokasi yang berisiko dan mempertingkatkan tindakan penguatkuasaan terhadap pengguna yang melanggar peraturan jalanraya.

No comments

Powered by Blogger.