'AUDI" Menjadi Manifesto PAS Terengganu Menjelang PRU 14?

SEMALAM telah ditularkan 5 keping foto info grafik dari parti PAS Terengganu yang menawarkan manifesto awal menjelang pilihanraya umum ke 14 (PRU14) nanti yang juga telah di videokan oleh TV Harap 5.0 diadakan di Besut.
Temu ramah diantara Nazara Muda dan Saitiful Bahri Mamat yang juga Pesuruhjaya PAS Negeri Terengganu telah membuat tawaran tersebut kepada pengundi Terengganu.
Manifesto yang bertemakan  ‘Maju Berkat Sejahtera’ yang akan dibawam untuk PRU 14 nanti seakan menafikan apa yang telah Kerajaan UMNO dan Barisan Nasional (BN) lakukan selama ini.
Antara manifesto tersebut :
1    – Pemberian lot tanah’ rumah
Memastikan setiap rakyat Terengganu berumur 21 tahun ke atas memiliki satu lot tapak rumah atau satu unit rumah kediaman.
Penjelasan :
Kerajaan negeri Terengganu menerusi Pejabat Daerah dan Tanah telah mewujudkan Mesyuarat Tindakan Daerah yang diwakili oleh semua pemimpin kawasan dan juga pegawai-pegawai kerajaan yang berkaitan didalam jawatankuasa tersebut.
 Antara agenda mesyuarat tersebut juga melibatkan proses pemohonan tanah kerajaan yang diangkat mengikut syarat-syarat yang ditetapkan oleh jabatan serta kelulusan dari pejabat tanah dan daerah.
 Setiap bulan ada sahaja pemohonan tanah baru yang diminta rakyat untuk pelbagai tujuan dan mengikut kesesuai kawasan yang dipohon oleh rakyat.
 Kerajaan BN Terengganu juga telah melaksanakan pengagihan rumah dan tanah sebelum ini dengan terma syarat yang dipersetujui kedua-dua belah pihak.
 Pelbagai pembanguna  perumahan disediakan kerajaan BN untuk kemudahan rakyat negeri Terengganu, boleh rujuk link berkenaan :
KUALA TERENGGANU 20 JANUARY 2015. Projek perumahan daripad kerajaan pusat untuk rakyat Terengganu di Jalan Hiliran (Projek Perumahan Rakyat (PPR) Hiliran Kuala Terengganu) yang siap dibina. NSTP/ASWADI ALIAS.
 2    – Membuka permohonan tanah dan memberi geran secara kekal
Penjelasan :
Kerajaan umno dan barisan nasional sejak dahulu lagi tidak pernah mengabaikan tanggungjawabnya sebagai pemegang amanah yang telah diberi mandap dalam setiap pru yang dijalankan.
 Umnobn sentiasa memikarkan akan kemudahan serta kebajikan kepada rakyat negeri serta negara ini secara keseluruhannya dimana telah mengagihan pemberian tanah serta perumahan kepada mereka yang betul-betul mempunyai kelayakan.
 Pelbagai konsep diguna pakai bagi memberi kesenangan dan kesejahteraan kepada rakyat dari semua peringkat umur iaitu warga emas, miskin, ibubapa tunggal dan golongan belia yang berumur 40 tahun kebawah.
Semasa PAS mentadbir Terengganu 1999-2004, pelbagai kejadian menimpa rakyat terutama dari kalangan penyokong PAS yang sanggup berbalah sesama sendiri dan juga dengan jiran tetangga akibat manifesto lalu yang turut dijanjikan pemberian tanah dan rumah kepada rakyat.
 Ada yang sanggup bertetak dan berparang kerana telah menceroboh tanah yang sudah dimiliki orang lain, perkara ini boleh dirujuk dengan pejabat tanah setiap daerah.
Dan dalam masa yang sama juga, status pemberian tanah lot kepada generasi ke 2 felda di Kertah zaman pemerintahan PAS sehingga kini tidak selesai kerana ianya telah menjadi kes di MAHKAMAH.
Dikatakan 1,080 peserta yang melibatkan hampir RM1.4 juta wang genarasi ke 2 yang terlibat berkaitan pembahagian tanah tersebut dan sekarang wang untuk pemprosesan berkenaan turut sama terkubur dengan janji-janji manis PAS ketika itu.
ADAKAH RAKYAT MAHU DITIPU LAGI????
 3    – Menganjurkan karnival perkahwinan kali pertama kepada pasangan yang akan mendirikan rumah tangga di setiap Dun.
Penjelasan :
Kerajaan Negeri Terengganu yang diamanahkan rakyat ketika ini sudah pun melaksanakan karnival perkahwinan sepertimana yang diberikan peranannya kepada Yayasan Pembangunan  Keluarga Terengganu  (YPKT) dan ianya diteruskan tahun 2017 ini serta termaktud dalam bajet tahunan kerajaan umno dan bn terengganu.
KERAJAAN Barisan Nasional (BN) Negeri Terengganu telah pun melaksanakan program perkahwinan perdana secara percuma kepada pasangan pengantin kali pertama seperti mana yang tahun 2016.
 Sebanyak  216 pasangan yang berjaya mengikut terma dan syarat ditetapkan pihak kerajaan BN menerusi Yayasan Pembangunan Keluarga Terengganu (YPKT) yang melibatkan keseluruhan daerah.
 Bagi daerah Dungun(25 orang), Hulu Terengganu (21), Kuala Terengganu (33), Kemaman (26), Marang (29), Setiu (22), Kuala Nerus (37) dan Besut (23).
 Menurut Pengarah YPKT Mohd Shafaruddin Mustaffa, kerajaan akan terus melaksanakan program tersebut bagi tahun 2017 dan akan dibuka pendaftaran tidak lama lagi.
 YPKT terus diberi peranaan untuk menjayakan program tersebut dan ianya juga dapat membantu pasangan yang berpendapatan rendah diseluruh negara.
4    – Memberi bantuan bayaran caj wad kelas 3 secara percuma di semua hospital kerajaan
Penjelasan :
Bagi caj rawatan yang dikatakan dan dikenakan bayaran kepada pesakit kelas pertama sahaja dan kelas kedua mendapat 90% subsidi kerajaan.
Manakala bagi kelas 3, kerajaan umno bn telah mengumumkan sejak 60 tahun lalu bahawa senya caj kelas ini adalah subsidi kerajaan sepnuhnya apabila menerima rawatan dimana-mana hospital dan klinik kerajaan.
5    – Memperuntukkan RM300 untuk pemuda dan pemudi mendapatkan lesen motosikal
Penjelasan :
Melalui program BL1M yang dijalankan oleh Kerajaan Malaysia dengan kerjasama kerajaan negeri umno dan bn telah melaksanakan 2012 lagi yang mana memberi manfaat kepada warga emas, warga miskin, oku dan juga golongan belia yang tidak mempunyai kemampuan serta para pelajar sekolah yang cukup syaratnya.
BAGAIMANA MANIFESTO AWAL YANG DIUMUMKAN ITU DIIBARATKAN MENIRU APA SAHAJA UMNOBN LAKUKAN ?
APABILA DILIHAT KEMBALI DENGAN MANIFESTO AWAL ITU IANYA JELAS PAS TERENGGANU SUDAH TIDAK MEMPUNYAI IDEA UNTUK TERUS MANABUR JANJI-JANJI MANIS KEPADA RAKYAT MENJELANG PRU 14 NANTI.
 SEJARAH PENTADBIRAN PAS TERENGGANU 1999 - 2004

No comments

Powered by Blogger.