Wednesday, September 30, 2015

Kerajaan PAS Kelantan Guna Cukai Arak?



Baru-baru ini selepas sidang dewan undangan negeri terengganu penggal ke 2 yang berlangsung pada 8 September lalu, para spinning macai PAS Terengganu telah memutar belit jawapan lisan dari Adun Permaisuri.

Isu berkenaan penjualan arak di Pulau Bebas Cukai Tasek Kenyir telah di manipulasi oleh portal dan juga ahli jumuk mereka didalam facebook dan juga media sosial yang ada.
Arak Bakal diNiaga di Kenyir…
Di negeri jiran, negeri Serambi Mekah yang kononnya sebuah negeri BEBAS ARAK dan JUDI yang mana telah ditadbir urus oleh PAS sejak 20 tahun yang lalu juga mengenakan cukai untuk modal pusingan pengurusan negeri itu…

Kisahnya bermula disini…..

Berjalan-jalan dan membeli belah ke Rantau Panjang Kelantan, keseronokan bagi kami orang Terengganu.
Lagipun ia tidak jauh dari Kuala Terengganu, apatah lagi kalau dari Besut yang mungkin hanya mengambil masa sejam lebih sahaja untuk sampai ke sana melalui lebuhraya Timur-Barat bermula dari Jajahan Pasir Putih Kelantan.

Kami sangkakan negeri Kelantan di bawah pemerintahan Pas tiada jualan arak dan bahan-bahan yang diharamkan oleh Islam kerana orang Pas negeri kami menyatakan di negeri Kelantan dilaksanakan pemerintahan Islam dan tidak ada dijual benda-benda haram itu.

Apatah lagi pada masa yang sama, mereka (pemimpin Pas) mempersoalkan langkah mengadakan Kedai Bebas Cukai di Tasik Kenyir (satu-satunya tasik yang bakal mempunyai kedai bebas cukai) kerana dikaitkan dengan kemungkinan berlaku jualan arak.

Walaupun kedai belum beroperasi lagi mereka sudah mewar-warkan bahawa arak bakal di jual di Kedai Bebas Cukai, Tasik Kenyir nanti sedangkan arak adalah haram di sisi Islam.

Jadi kami terkejutlah kenapa pula di Kelantan, Kedai Bebas Cukai dijual arak dan kita boleh bebas membelinya tanpa bertanyapun sama ada kita ini Islam atau bukan Islam.

Ada arak yang semurah RM32 sebotol hingga yang berjenama mahal sehingga melebih RM2,000 sebotol dijual di Kedai Bebas Cukai di Rantau Panjang Kelantan.
Seorang rakan terkejut kerana bukan sahaja arak di jual di Kedai Bebas Cukai di negeri Kelantan yang didakwa oleh pemimpin Pas tidak baik boleh menjual arak yang haram di sisi Islam itu.

Bahkan Ustaz Azhar Idrus seorang yang sentiasa berceramah di pentas Pas, menyatakan sejak dulu lagi orang Islam tahu minum arak itu dosa besar “kalau bo orang minum arak segelas dua dok besar lagi, tetapi kerajaaan yang benarkan arak itu dijual itulah berdosa besar”.

Jadi sahabat penulis itu melahirkan rasa terkejut dan tidak munasabah, macam mana di negeri Kelantan yang didakwa di bawah pemerintahan Islam itu menjual arak secara bebas kepada sesiapa sahaja.

“Ingatkan bila pemimpin Pas Terengganu mempersoalkan Kedai Bebas Cukai Tasik Kenyir akan jual arak, bermakna Kedai Bebas Cukai di Negeri Kelantan di bawah kerajaan Pas yang didakwa memerintah ikut Islam tiada jual arak,” kata beliau hairan.

Malah didapati pekerja Islam, termasuk di kaunter yang menguruskan penjualan arak.

Demikianlah kisah benar bukan rekaan.

Jelaslah bermakna pemimpin Pas amatlah mengamalkan dasar ‘hukum terpilih’- haram bagi orang Islam yang lain.

“Wahalalun kalau mereka sendiri lakukan, warhamung kalau orang lain lakukan,” penulis tiba-tiba teringat kata-kata Allahyarham Ustaz Shafie Daud dalam memperihalkan tentang sikap orang Pas.

Tuesday, September 22, 2015

Info Kencing Manis : Butir Rambutangggg



Penggunaan biji rambutan untuk membebaskan penderitaan kencing manis tahap 2 telah terbukti mujarab. Kajian yang dilakukan di Eropa telah membuktikan bahwa biji rambutan berhasil membebaskan 17,542 orang penderita diabetes tahap 2 diseluruh dunia pada tahun 2014. Kita rakyat Indonesia cukup bersyukur kerana memiliki buah tersebut dinegara sendiri.

Cara penggunaannya.
1. Ambil 5 biji (seeds) rambutan.
2. Goreng.
3. Tumbuk hingga hancur menjadi tepung.
4. Campurkan dengan air sejuk dan minum.
5. Minumlah 2 kali dalam sehari. 

Kurangi ketergantungan kepada insulin dan obat-oabatan farmasi. Penyakit kencing manis biasanya membuat penderita merasa khawatir, apabila melihat penurunan berat badannya. Jangan khawatir, karena kehilangan berat badan tersebut, adalah cara badan memberi isyarat kepada otak, untuk kita mengubah gaya hidup dan pola makan kita sehari-hari..Konsumsilah makanan yang sehat. 

Diabetes tahap 2 bukanlah hukuman mati kepada pengidapnya. Lakukanlah dengan meminum ramuan dari biji rambutan yang tertera diatas, InshaAllah, kita akan sembuh dari diabetes

Pas Mula Menjaja Arak Di Kenyir

Pas Terengganu mempersoalkan kemungkinan Bebas Cukai di Kenyir menjual arak??

Jangan jadi munafik wahai pemimpin Pas dan bloggers upahan pembangkang kerana mereka sendiri yang menyatakan pemberian lesen arak itu menepati tuntuan Islam, malah Pas menuduh mereka yang pertikaikannya sebagai jahil tentang Islam
Kalau kepada orang lainsampai tahap dituduh jahil Islam, sekarang bila ada pula pemimpin Pas sendiri pertikaikan macam pula, tidak jahil mengenai Islam ke?

Yang DiPertua Pas Kuala Terengganu, Wan Shukairi Abdullah yang mempertikaikan perkara itu dalam beberapa blog pembangkang, mungkin jahil atau tidak mendapat maklumat bahawa semasa Pas memerintah negeri Terengganu, kerajaan Pas telah meluluskan 8 lesen arak baru di Terengganu.

Masa itu 5 April 2000, Dato’ Wan Mutalib Embong (Exco Kerajaan Tempata Negeri) sendiri memberitahu kepada sidang bahawa memang Kerajaan Terengganu luluskan lessen arak itu.

Bahkan mana-mana pihak termasuk Umno yang mempertikaikan keputusan kerajaan Pas Terengganu meluluskan lessen arak itu dianggap jahil.

Penulis masih menyimpan kenyataan Setiausaha Akhbar Menteri Besar Terengganu ketika itu, Zahari Mohamed:

KERAJAAN Pas Terengganu menyifatkan mereka yang menganggapnya bersandiwara dalam meluluskan lesen arak dan snuker di negeri itu sebagai jahil tentang Islam.

Kata setiausaha akhbar kepada MB Terengganu, Zahari Mohamed, ''pendekatan kerajaan Terengganu itu adalah mengambil kira kepentingan kaum bukan Islam dari segi kebebasan beragama dan mengamalkan adat istiadat mereka.

''Kerajaan negeri berhak membenarkan mereka meminum arak kerana menjaga hak kebebasan beragama penganut agama lain di negeri ini''. (kenyataan beliau pada 30 Ogos, 2000).

Kenyataan ini jelas menunjukkan siapakah yang sebenarnya jahil?

Adakah Wan Shukari jahil? Berdasarkan jawapan dari pimpinan Pas Terengganu waktu itu?

Malah markas Pas di Wakaf Tapai pernah menyediakan arak semasa PRU 2004.

Itu di Terengganu., di Kelantan pun sama, malah lebih banyak lagi lesen arak diluluskan oleh kerajaan Pas Kelantan.

Kerajaan PAS Kelantan pimpinan Allhyarham Datuk Nik Aziz Nik Mat pernah meluluskan 44 lesen arak di negeri Kelantan. 

"PAS mengakui meluluskan 44 lesen penjualan arak di negeri ini dan tidak berhasrat untuk mengharamkan penjualan minuman itu dengan alasan Islam tidak menegah masyarakat bukan Islam menikmatinya" demikian ulasan pihak kerajaan negeri Kelantan.

"Kelantan menggunakan hasil cukai arak, lesen anjing dan sebagainya bagi menampung kos membuat jalan dan lain-lain projek pembangunan. Arak itu sendiri boleh diminum oleh bukan Islam, jadi bila minum oleh mereka, maka untuk menjaga keselamatan kerajaan mengambil duit dari mana." - kata Nik Aziz pada 26 November 1994.

Oleh itu, penulis berharap, pimpinan Pas dan bloggers upahan pembangkang janganlah cuba bersandiwara dalam perkara berkaitan arak ini.

Cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar.

Wallahualam.

Kredit : Lan Bayu

Thursday, September 10, 2015

CINA Sepakat Tolok Melayu Islam - MCA Paling Lantang Bersuara


Wahhh… ada bunyi dan bau belacan pulok MCA kali ini dengan semangat Himpunan Melayu Bersatu yang akan diadakan pada 16 September nanti di Kuala Lumpur.

Mulut banyak busuk MCA sekarang ini…. Mengapa semasa Bersih 1.0 hingga 4.0 MCA dok bunyi pung… jangan bersikap talang dua muka…

Kalau CINA yang buat boleh pulok puok-puok mung sokong ye…. ini dinamakan Bangsattt punya statment..

Secara tiba-tiba MCA menerusi Pemuda MCA Terengganu cuba menjadi jaguh untuk mengelakkan permusuhan kaum apabila membantah keras Himpunan Melayu Bersatu Baju Merah atau Himpunan Maruah Melayu yang dijadualkan berlangsung pada 16 September nanti di Bukit Bintang dan Petaling Street.

Menurut Setiausaha Pemudanya, Ghua Gor Thong beliau juga menyeru bahawa UMNO tidak perlu menyokong himpunan itu dan ia juga akan dilihat provokasi perkauman nanti.

Malah MCA semakin melompat apabila tersebarnya gerakan dari 258 pertubuhan NGO-NGO Melayu Terengganu yang akan turun ke Kuala Lumpur dan sekitar 8000 orang dan tidak termasuk dengan individu-individu yang akan bergerak secara berkumpulan nanti ke perhimpunan itu.

Mungkin Pemuda MCA Terengganu ini buta dengan apa yang berlaku sepanjang Bersih 4.0 berlangsung, apa yang peserta bawa dalam perhimpunan itu seolah-olah mahu mencetuskan tragedi 13 Mei 1969 dengan replica peyapu BESAR pada hari berkenaan.

Bukankah itu bermaksud nak menyapu bersih orang Melayu Dan menghalau orang Islam dari negara Ini? Kalau bukan, sila jawab apa maksud kamu bawa Penyapu?

Penyapu yang di bawa bukannya satu tetapi lebih dari satu! Penyapu yang kamu bawa bukannya kecil tetapi lebar dan besar!!!!
FOTO BERSIH 4.0

Agak aneh alasan yang diberikan oleh Pemuda MCA Terengganu dalam artikel yang dikeluarkan oleh Berita Harian yang disiarkan 10 September(hari ini) dan MCA selain sikap double-standard mereka dalam isu Baju Merah ini.

Ketika isu Baju Kuning, Ketua Pemuda MCA Malaysia telah menyatakan sokongan malah menyatakan bahawa MCA tidak membantah sekiranya ahli-ahli MCA mahu menyertai demonstrasi besar-besaran kaum Cina di kawasan bermajoriti Melayu di Jalan Tun Perak, Jalan Tunku Abdul Rahman dan Dataran Merdeka.

Kepada orang melayu dan umat islam di negara ini, sebelum Cina DAP menghalau kita semua mari kita bersolidariti pada 16 september ini di bukit bintang dan petaling street

Wednesday, September 9, 2015

Wahid ENDUT : 5 Penggal Makan Duit HARAM - Marhean

Wahid Endut, Adun Wakaf Mempelam

Wahid Endut, Adun Wakaf Mempelam
Dalam satu kenyataan yang dibuat oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Wakaf Mempelam Mohd Wahid Endut telah mempertikaikan APA yang telah dilakukan oleh Yab Menteri Besar Dato' Seri Ahmad Razid Abd Rahman selepas mengambil alih tapuk kepimpinan negeri Terengganu mei tahu lalu.

Kenyataan itu dikeluar didalam sebuah portal milik parti itu hari ini dan membuat tuduhan melampau berbunyi “tidak ada sebarang perkara baru yang dibuat oleh Razif sejak beliau ‘rampas kuasa’ dari Ahmad Said,”.

Umum mengetahui Razif baru sahaja menjadi MB Terengganu selama 16 bulan dan Transformasi yang dibawa oleh beliau banyak telah dilakukan sehingga sekarang.

Sebelum Wahid melihat keburukan orang lain baik beliau melihat dirinya dahulu dengan dan sepanjang 5 penggal Wahid menjadi YB di Wakaf Mempelam apa khidmat bakti yang telah dilakukan oleh Wahid dikawasannya serta pernah menjadi exco kerajaan negeri pada tahun 1999-2004 yang lalu.

Apa pembangunan yang beliau telah dilakukan terhadap Wakaf Mempelam?
Apa yang rakyat Wakaf Mempelam dapat dari beliau selama ini? Selain beliau hanya menjaga kebajikan orang @ rakyat yang telah meninggal dunia(mati) sahaja dan kebajikan rakyat yang masih hidup tidak diambil kira akan kebajikannya .

Menurut sumber yang mahu dikenali sebagai Awang,55 dari Kampung Alur Binjai, selama hari ini beliau tidak pernah turun padang menjengguk rakyat walaupun kami yang  berhampiran dengan rumahnya.

"Macam mana rakyat nak(hendak) memohon bantuan... sedangkan rumah beliau sentiasa bertutup rapat..."

"Kami yang memerlukan pertolongan saat kecemasan pun susah untuk bertemu muka dan hanya bantuan itu datang  dari pihak yang mewakili kerajaan kerajaan selama ini"

"Contoh terbaru, satu kebakaran 4 buah rumah berlaku di Kampung Wakaf Mempelam (sebelah sekolah) baru-baru ini... APA yang Wahid bantu mangsa kebakaran tersebut yang rata-ratanya penyokong tegar beliau?"

"Dengan hanya bermodalkan air liur sahaja datang ziarah mangsa tanpa menghulurkan apa-apa bantuan?", katanya.

Menurutnya lagi, Yab MB sahaja yang datang memberi sinar baru kepada 7 keluarga yang terlibat dalam kebakaran itu.

“Syukur Alhamdulillah…. MB telah meluluskan pembinaan baru rumah PPR kepada mangsa…”
“Nak harapkan air liur Wahid maka merempatlah hidup mangsa kebakaran itu”, ujurnya.

Dalam sedar tak sedar Wahid Endut telah jadi YB Wakaf Mempelam sejak 4 mantan Menteri Besar Terengganu dan kini Razif yang ke 5 tetapi beliau masih  dan tetap mencari kesalahan dan kekurangan dari pihak pemerintah hari ini.

Tetapi rakyat Wakaf Mempelam masih lagi menyimpan Adun seperti ini yang menjadi wakil rakyat umpama tunggul kayu hidup yang mula mereput itu, yang mana telah memakan hasil gaji haramnya dari kepercayaan rakyat mejoritinya yang susah dan mengharapkan bantuan kebajikan yang diperolehi seorang wakil rakyat..

Mungkin andaian rakyat ini Wahid ibarat dewa yang patut dipuja dan diangkat untuk membesarkan kantung sendiri tanpa melihat akan kedaifan serta kesusahan rakyat yang diwakilinya.

Wahid mempunyai naluri pembela semasa pilihanraya sahaja dimana semasa pru 13 yang lalu turun ke Markas PAS Gelugor Raja bagi menolong rakyat disitu dengan isu pengambilan tanah bagi tujuan pembangunan kawasan tersebut dan selepas itu sunyi tanpa berita dari Wahid sebagai adun kawasan itu.

Sampai ke hari ini beliau tidak pernah menjejakkan kaki beliau dikawasan itu dan jika adanya pilihan raya nanti barulah rakyat dapat bertemu mata dengannya.

Dari sudut pandang yang lebih kasar lagi, pengundi-pengundi PAS Wakaf Mempelam ini tidak mempunyai daya pemikiran yang baik (BODOH) kerana mengekalkan Wahid selama 5 penggal tanpa pembelaan kepada rakyat keseluruhannya.

Tuesday, September 8, 2015

Baru KU Tahu... Himpunan Ini Sangat Penting Bagi Melayu dan Islam


Kuala Terengganu : Presiden PAS, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang tidak menolak dan berkemungkinan akan menyertai Himpunan Melayu Bersatu (Islam) yang bakal diadakan di Bukit Bintang dan Petaling Street pada 16 September ini.

Hadi berkata, PAS akan menyertai himpunan itu demi Melayu dan Islam dan akan melihat apa agenda dan perlaksaan yang bakal dilakukan nanti.

Dalam masa yang sama Pas tetap kekal dengan pendirian dan jelas tidak akan menerima PARTI AMANAH NEGARA (Amanah) yang ditubuhkan oleh Mohamad Sabu selepas kalah dalam pemilihan muktamar PAS Jun yang lalu.

Menurut Presiden Pas Malaysia , Dato’ Seri Abdul Hadi Awang pihaknya tidak akan menerima parti yang baru ditubuhkan itu(Amanah) untuk menyertai PAS dan PAS tetap dengan pendirian seperti sebelum ini.

"Pas tidak takut bersendirian kerana pas pernah berdikari, Pas pernah bersama komunis sebelum merdeka dan jelas kami PAS tidak pernah takut sekiranya bergerak bersendirian, katanya pada sidang media , di U2 wisma Darul iman, sempena Sidang Dun penggal 2 hari ini.

Sehubungan dengan itu PAS tidak ikut menyertai himpunan bersih yang dianjurkan baru-baru ini oleh pakatan rakyat kerana menghormati hari KEBANGSAAN.

“Tidakkan peserta bersih bersikap kebudak-budakan dengan memijak gambar pemimpin dan menyerahkan perkara itu pada pihak polis untuk diambil tindakan”,katanya.


Wednesday, September 2, 2015

FITNAH Dari #amzadjanin LAGI - Parking Bertingkat

Status Facebook milik Ketua Penerangan PAS Kuala Terengganu Ahmad Amzad Hashim atau lebih dikenali sebagai #amzadjanin yang membuat FITNAH parking bertingkat di Batas Baru tidak boleh digunakan serta satu projek jagah putih.

Parking yang dibina sejak tahun 2011 ini beroperasi seperti biasa dan tidak rosak seperti didakwa #amzadjanin didalam status facebook melik beliau itu.

Manusia mana yang tidak sakit akan deman sekali pun inikan pula sebuah jentera (mesin) buatan manusia yang memerlukan penjagaan dan penyelenggaraan.

Untuk makluman khas #amzadjanin, pembinaan parking itu telah banyak membantu orang ramai dengan kemudahan yang dsediakann oleh pihak kerajaan dan diuruskan oleh Pihak Kerajaan Tempatan (PBT) Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) bagi menggelak kesesakkan tempat letak kenderaan dengan lebih teratur.

Menurut sumber MBKT, parking bertingkat itu berjalan dengan baik selama hari ini dan tuduhan tidak berasas dari Amzad itu adalah mainan isu politik sahaja untuk dilihat lantang bersuara didalam arena politik hari ini.

“Amzad boleh datang sendiri ke Bahagian Pengurusan Tempat Letak Kereta MBKT untuk dapatkan butiran yang sebenar dan bukan buat tuduhan melulu”

“Semenjak beroperasi pada 2011 yang lalu dan hampir 5 tahun operasi parking bertingkat ini tiada masalah yang besar berlaku”

“Memang kami akui dengan sebuah jentera (mesin) ini ada kalanya meragam dan ia sama macam mesin-mesin yang lain memerlukan penjagaan berkala” katanya.


Sebagai seorang pemimpin yang bertunjangkan Islam,  beliau seharusnya mengkaji dan membuat kerja rumah dengan teliti sebelum menuduh sesuatu perkara tanpa bukti yang berasas dan bukan hanya mendengar cakap-cakap orang.

Sudahlah ia berita tidak benar, dijaja pula dalam media sosial dengan niat mahu menyemai perasaan benci terhadap kerajaan negeri.

Melihat perkembangan terkini dengan penerimaan baik rakyat kepada kerajaan negeri yang ditunjangi oleh UMNO BN, Pas cuba mereka menarik rakyat dengan isu-isu yang tudak munasabah sebagai isu politik.

Ketua Penerangan Pas Kuala Terengganu itu sebenarnya ketiadaan isu yang hendak dimainkan ketika ini dan cuba mengalihkan dengan isu ahli parlimen mereka yang keluar Pas yang diumumkan semalam oleh Mohamad Sabu Mantan Timbalan Pas Pusat.

Amzad jelas cuba menyembunyikan konflik dalaman Pas yang teruk bergelora ketika ini. Beliau seharusnya menjaga parti sendiri dan bukan membuat fitnah ‘merate rawe’.